Rozwój telewizji internetowej w Polsce

Rozwój telewizji internetowej w Polsce

Z roku na rok rośnie odsetek Polaków, którzy nie posiadają telewizora. Chociaż wynik nie szokuje, bo odbiornika telewizyjnego nie ma w swoim domu zaledwie 3,2 proc. rodaków, to jednak odsetek ten zwiększył się w ciągu ostatnich 6 lat dwukrotnie. Można się doszukiwać wielu przyczyn takiej sytuacji, wśród nich na pewno są internet i telewizja internetowa.

Telewizja internetowa, czyli tak naprawdę jaka?

Kiedy mówimy o telewizji internetowej, możemy mieć na myśli różniące się nieco usługi. Pierwszą jest dostarczenie programów i materiałów video wyłącznie w trybie online, do czego potrzebne są szybkie łącza internetowe oraz odpowiednie oprogramowanie. Kolejna możliwość to telewizja na żądanie, gdzie dana stacja telewizyjna w ramach swojej strony internetowej pozwala odtworzyć wybrane materiały. Telewizja internetowa dostępna jest również w ramach YouTube, gdzie również cieszy się dużym zainteresowaniem.

Telewizja online – rozwiązaniem na czasie

Obecnie, kiedy coraz mniej czasu spędzamy w jednym miejscu, wszelkie rozwiązania umożliwiające mobilne korzystanie z usług, również takich jak telewizja, budzą duże zainteresowanie – np. gdy istnieje konieczność wielogodzinnego podróżowania. Jeszcze do niedawna problemem usług telewizji internetowej i serwisów VOD było ograniczenie, które powodowało, że użytkownicy nie mogli z nich korzystać, przebywając za granicą. Kiedy próbowali to zrobić, widzieli informację, że nie jest ona dostępna dla odbiorców na terenie Polski. Od 1 kwietnia weszło unijne rozporządzenie ws. transgranicznego przenoszenia na rynku wewnętrznym usług online w zakresie treści. Zmiana polega na tym, że wyjeżdżając do kraju Unii Europejskiej, w dalszym ciągu będziemy mogli korzystać ze wspomnianych usług.

Historia telewizji internetowej w Polsce

Za prekursora telewizji internetowej na świecie uważany jest serwis YouTube. Powstał 14 lutego 2005 roku. Transmisje online zostały tam zapoczątkowane przez hobbystów. Pierwszym, który rozpoczął takie przekazy, był Justin Kan, a pokazywał on po prostu obraz otoczenia, w jakim się aktualnie znajdował.

Jedną z pierwszych telewizji internetowych w Polsce była COM TV, która powstała w 2005 roku. Emitowano w niej m.in. wywiady ze sportowcami, pokazywano również koncerty. Kolejne realizacje dotyczyły meczów piłkarskich, hokejowych oraz ogólnych wydarzeń na Śląsku. W 2005 roku powstała również Lemon TV, telewizja uruchomiona przez portal O2.pl, która prezentowała własne materiały, ale bez transmisji online. Trend tworzenia własnych kanałów telewizji internetowej na dobre rozwinął się w 2006 roku, kiedy to pojawiły się one na największych portalach internetowych, takich jak Onet.pl, Wp.pl czy Interia.pl.

Następną ciekawą inicjatywą była telewizja Inwestor TV, czyli stacja specjalistyczna, na której emitowano materiały dotyczące rynku kapitałowego. W kolejnych latach bardzo modne stało się tworzenie telewizji internetowej poświęconej najpopularniejszym klubom piłkarskim. Najstarszą tego typu telewizją jest Lech TV Online, która działa od maja 2007 roku, a dotyczy Lecha Poznań. Swoje oficjalne kanały internetowe mają m.in. Widzew Łódź czy Górnik Zabrze.

Telewizja internetowa w Polsce obecnie

Aktualnie firmy, które oferują telewizję internetową, dostarczają nam mnóstwo możliwości w bardzo dobrej cenie. Przyjrzyjmy się pakietom Happy Home, które dostępne są w ofercie UPC. Po przejściu do opisu oferty widzimy, że w tej firmie dostępna jest telewizja HBO GO w pakiecie z internetem UPC, ale to oczywiście nie wszystko. Pod lupę weźmy pakiet za 89,99 zł miesięcznie. W cenie klient otrzymuje:
– do 107 kanałów, w tym 70 kanałów HD,
– internet światłowodowy do 120 Mb/s.
Zatem uzyskujemy w pakiecie nie tylko dostęp do telewizji w internecie, ale również szybki internet światłowodowy, który jest niezbędny dla uzyskania odpowiedniej jakości działania usługi. Opisana prędkość dotyczy szybkości pobierania danych. W przypadku wysyłania wynosi ona do 10 Mb/s. Na liście kanałów widzimy wszystkie popularne stacje telewizyjne. Pakiet HBO HD + HBO GO przez 2 miesiące dostępny jest za darmo, a późniejsza opłata za niego wynosi 30 zł miesięcznie.


TV internetowa – czy to się opłaca?

Korzystając z telewizji internetowej, możemy tak naprawdę mieć dostęp do wszystkich popularnych stacji telewizyjnych i nie tylko. Biorąc pod uwagę fakt, że jednocześnie w pakiecie, tak jak w wyżej opisanym przypadku, otrzymujemy dostęp do internetu światłowodowego, usługę należy ocenić jako opłacalną w stosunku do tradycyjnej telewizji i internetu bazującego na standardowych łączach.

Skip to content