Path of Exile – poradnik dla początkujących cz. 1

Żaden ARPG na rynku nie może się równać z samą głębią Path of Exile. Ten darmowy “dungeon crawler” oferuje taki stopień dostosowania, który sprawi, że inne gry się zarumienią. Wszystko, od Twoich umiejętności po doświadczenie z gry końcowej, może być dostosowane do Twoich potrzeb.

Niestety głębia Path of Exile odbywa się kosztem dostępności. Jest to z pewnością najbardziej tępy dungeon crawler, ale nie daj się zwieść. Poza brutalną kampanią gry czeka jeden z najbardziej bogatych w funkcje, zróżnicowanych i satysfakcjonujących ARPG w tym gatunku. Aby pomóc przełamać tę nie do pokonania barierę, stworzyliśmy ten przewodnik jako źródło, z którego gracze mogą korzystać w razie potrzeby. Zacznijmy od omówienia podstaw większości gier RPG: klas.

Klasy Postaci

Klasy w Path of Exile dyktują dwa kluczowe elementy: Twoja pozycja startowa w drzewku pasywnym. Twoje dostępne perki klasowe (Ascendancies). W przeciwieństwie do większości ARPG, klasy nie dyktują, jakich umiejętności możesz użyć. Path of Exile wyszczególnia swój system umiejętności, dzięki czemu każda klasa może korzystać z dowolnej umiejętności – o czym będziemy mówić w następnej sekcji. Na razie wystarczy wiedzieć, że klasy nie nakładają ograniczeń na buildy. Jeśli chcesz grać templariuszem, który przywołuje zombie i używa łuku, możesz. Każda klasa w Path of Exile nadal pełni archetypową rolę ze względu na swoją lokalizację w drzewie pasywnym i ich podstawowe atrybuty. W Path of Exile istnieją trzy podstawowe atrybuty, z których wszystkie powinny być znajome, jeśli jesteś doświadczonym graczem ARPG.

Siła (Strength): skaluje życie i zwiększa obrażenia fizyczne w walce wręcz.
Zręczność (Dexterity): Zapewnia wskaźnik celności i zwiększa wskaźnik uników.
Inteligencja (Intelligence): Zapewnia manę i zwiększoną maksymalną tarczę energetyczną — skutecznie pulę drugiego życia, która zachowuje się inaczej.

Jeśli chodzi o same klasy, jest ich w sumie siedem:
Marauder: klasa skoncentrowana na sile. Najlepiej nadaje się do budowania w zwarciu.
Templar: klasa hybrydy siły i inteligencji. Najlepiej nadaje się do konfiguracji skoncentrowanych na czarach i manie.
Witch: Klasa skupiona na inteligencji. Najlepiej nadaje się do budowania postaci rzucających czary i stworów.
Shadow: klasa hybrydowa Inteligencja/Zręczność. Najlepiej nadaje się do tworzenia obrażeń w czasie i budowania pułapek/min.
Ranger: Klasa skupiona na Zręczności. Najlepiej nadaje się do budowania zorientowanych na pociski.
Duelist: klasa hybrydy Zręczność/Siła. Najlepiej nadaje się do bardziej wymagających mechaników konfiguracji do walki w zwarciu.
Scion: Prawdziwy walet wszystkich zawodów. Najlepiej nadaje się do ekstremalnie niszowych konfiguracji, które potrzebują więcej pasywnych punktów. Nie polecane dla nowych graczy.

Każda klasa jest dostępna od samego początku, z wyjątkiem Scion, który musi zostać uratowany pod koniec Aktu 3, zanim stanie się grywalną postacią. Każda klasa zaczyna się we własnej sekcji pasywnego drzewa (pokazanego poniżej). Jak sugerowano, samo drzewo pasywne jest takie samo dla każdej klasy, stąd jego zastraszający rozmiar. Teoretycznie Łowca mógłby przejść do prawego górnego rogu drzewa w pobliżu regionu startowego Templariuszy, chociaż w praktyce jest to bardzo nieefektywne i zazwyczaj nie warto tego robić.

  • Marauder: Dół lewo
  • Templar: Góra lewo
  • Witch: Góra
  • Shadow: Góra prawo
  • Ranger: Dół prawo
  • Duelist: Dół
  • Scion: Środek

Ascendancies

Każda klasa w Path of Exile ma klasę prestiżową, którą można odblokować w trakcie kampanii. Te prestiżowe klasy, nazwane Ascendancjami (Ascendancies), oferują unikalne drzewo pasywne, z których każda zapewnia funkcje umożliwiające budowanie.

Aby odblokować Ascendancies, musisz ukończyć serię pułapek nazwanych Trials of Ascendancy. W kampanii można znaleźć dwanaście, a pierwszych sześć jest wymaganych do zdobycia klasy prestiżu. Po ukończeniu pierwszych sześciu Prób wejdź w interakcję z posągiem w Akcie 3, aby otworzyć Aspirant’s Trial, umożliwiającą wejście do Labiryntu Władcy (Lord’s Labyrinth). Pomyślne ukończenie Labiryntu bez śmierci odblokowuje Ascendancies.

Aby uzyskać listę Ascendance i odpowiadających im perków, odwiedź tę stronę internetową Path of Exile.

Prawdopodobnie bardziej przydatne są dla Ciebie lokalizacje każdej Próby. Są one wymienione poniżej w kolejności występowania:

  1. Akt 1: The Lower Prison
  2. Akt 2: The Crypt, Level 1
  3. Akt 2: The Chamber of Sins, Level 2
  4. Akt 3: The Crematorium
  5. Akt 3: The Catacombs
  6. Akt 3: The Imperial Gardens
  7. Akt 6: The Prison
  8. Akt 7: The Crypt
  9. Akt 7: The Chamber of Sins, Level 2
  10. Akt 8: The Bath House
  11. Akt 9: The Tunnel
  12. Akt 10: The Ossuary

Po dotarciu do end-game gry jakim są mapy, możesz losowo znaleźć sześć dodatkowych Prób. Ukończenie tych prób pozwoli na bieg do Wiecznego Labiryntu (Eternal Labyrinth), który należy ukończyć, aby zdobyć ostatnie dwa punkty Ascendancy dla swojej klasy.

Jak działają umiejętności w PoE?

Umiejętności w Path of Exile są zapewniane przez ekwipunek, a nie przez wybraną klasę. Prawie każda umiejętność jest zapewniana przez klejnot umiejętności, mały przedmiot, który można umieścić w broni, zbroi i określonej biżuterii. Dopóki spełniasz wymagania dotyczące atrybutów i poziomu umiejętności klejnotu, możesz go wyposażyć.

Zwróć uwagę, że kolor twojego klejnotu umiejętności określa, do którego gniazda klejnotu może wejść. Na przykład zielony klejnot umiejętności skoncentrowany na Zręczności może znajdować się tylko w przedmiotach z zielonym lub białym gniazdem. Możesz zobaczyć gniazda przedmiotu, najeżdżając na nie kursorem.

Nowo dodane umiejętności automatycznie pojawią się na pasku umiejętności w prawym dolnym rogu ekranu. Jeśli chcesz zmienić umiejętności , kliknij na pasku umiejętności i wybierz umiejętność, którą chcesz powiązać z tym przyciskiem/skrótem.

Klejnoty wspierające

Aby Klejnoty Wsparcia działały muszą one znajdować się w tym samym przedmiocie z połączonymi ze sobą gniazdami na gemy.

Skip to content