Część włodawskich przedsiębiorców nie odebrała ważnego listu z ZUS. Co teraz?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył wysyłkę listów, w których informuje przedsiębiorców o ich nowych numerach rachunków do opłacania składek. Niestety nie wszyscy odebrali tę ważną wiadomość. Zakład uruchomił również internetową wyszukiwarkę numerów rachunków składkowych: www.eskladka.pl

W powiecie włodawskim ZUS rozesłał w październiku ponad 1,8 tys. listów poleconych. Większość z nich (1,5 tys.) instytucja skierowała do aktywnych płatników składek: pracodawców, prowadzących jednoosobowe firmy, rodziców opłacających składki za nianię oraz osób, które ubezpieczyły się dobrowolnie. Pozostałe ponad trzysta listów ZUS wysłał do nieaktywnych płatników składek, którzy mają jeszcze do spłacenia długi składkowe.

W każdym liście jest informacja o indywidualnym numerze rachunku składkowego danego płatnika. Stare konta ZUS będą działać tylko do końca grudnia. Natomiast od 1 stycznia 2018 roku każdy przedsiębiorca będzie wpłacał składki na swój własny numer rachunku składkowego – jednym przelewem miesięcznie. W piśmie z ZUS są też informacje o zmianach w rozliczaniu składek, które wejdą w życie w styczniu.

Niewielka część płatników składek nie odebrała listu z ZUS. Zakład wyjaśnia teraz, dlaczego tak się stało. Będzie starał się dotrzeć z wiadomością o numerze rachunku do osób, które nie odebrały korespondencji.

Tę ważną informację można znaleźć nie tylko w liście z Zakładu. Instytucja uruchomiła właśnie stronę internetową www.eskladka.pl, gdzie działa wyszukiwarka numerów rachunków składkowych. O swój numer można też zapytać w każdej placówce ZUS i w Centrum Obsługi Telefonicznej (tel. 22 560 16 00).

Przedsiębiorca może łatwo sprawdzić, czy otrzymany numer rachunku faktycznie należy do niego. Ostatnie dziesięć cyfr numeru to jego NIP. Każdy numer rachunku ZUS zawiera również ciąg cyfr, który identyfikuje instytucję: 60000002026.

Więcej informacji o zmianach – na www.zus.pl/eskladka oraz na szkoleniach, które odbędą się także w Puławach, 14 i 16 listopada.

Małgorzata Korba

regionalny rzecznik ZUS

w województwie lubelskim

e-Składka w pytaniach i odpowiedziach

 

Co się zmienia w opłacaniu i rozliczaniu składek od 1 stycznia 2018 roku?

  • Będziesz przekazywać składki na indywidualny Numer Rachunku Składkowego.

  • Będziesz płacić składki jednym, zwykłym przelewem miesięcznie (zamiast trzech albo czterech przelewów).

  • ZUS zaksięguje wpłatę na właściwym koncie płatnika i niezwłocznie ją rozliczy. ZUS rozdzieli wpłatę proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia.

  • W przelewie będziesz podawać znacznie mniej danych: wystarczy właściwy numer rachunku i łączna kwota składek za dany miesiąc.

  • Wpłata w pierwszej kolejności pokryje najstarsze zadłużenie. Dzięki temu będzie mniej odsetek do zapłacenia.

Jak mogę sprawdzić, czy mój numer rachunku składkowego jest poprawny?

Twój rachunek powinien zawierać numer identyfikujący ZUS, czyli 60000002026, a ostatnie dziesięć cyfr rachunku to Twój numer NIP.

W każdej chwili możesz sprawdzić swój numer w placówce ZUS lub w Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS – pod numerem 22 560 16 00.

Na stronie www.eskladka.pl jest też wyszukiwarka, która po podaniu kilku podstawowych danych, pokazuje numer rachunku przedsiębiorcy.

Uwaga! Twój nowy numer rachunku składkowego będzie aktywny od 1 stycznia 2018 roku. Do końca grudnia 2017 roku składki opłacasz na dotychczasowe konta ZUS.

Nie mam NIP. Co w takiej sytuacji będzie zamieszczone w moim rachunku składkowym?

W numerze rachunku składkowego jest zawarty numer NIP, z którym zgłosiłeś się jako płatnik składek do ZUS. Jeżeli zgłosiłeś się bez numeru NIP, podając inny zestaw danych identyfikacyjnych, to w numerze rachunku składkowego znajdzie się unikalny dla konta płatnika numer wygenerowany przez system ZUS (10 cyfr).

Dopiero planuję założyć firmę. Kiedy otrzymam informację o numerze rachunku składkowego?

Zarejestrowanych przedsiębiorców ZUS będzie informował o numerach rachunków składkowych jeszcze w tym roku. Instytucja planuje ostatnią masową wysyłkę takich listów w grudniu tego roku. Jeśli rozpoczniesz działalność gospodarczą już po ostatniej masowej wysyłce listów, to informację o swoim numerze rachunku składkowego otrzymasz niezwłocznie po utworzeniu konta w ZUS.

Co jeśli się pomylę i w 2018 roku wpłacę składki na stary rachunek ZUS?

Nie będzie to możliwe. Dotychczasowe numery zostaną zamknięte 31 grudnia 2017 roku. Od 1 stycznia 2018 roku będzie można wpłacić składki tylko na swój nowy numer rachunku składkowego.

Mam dług składkowy w ZUS. Jakie będą konsekwencje zadłużenia od 2018 roku?

Od stycznia, zgodnie z nowymi zasadami rozliczania składek, bieżąca wpłata w pierwszej kolejności pokryje najstarsze zadłużenie wraz z odsetkami.

W konsekwencji może powstać zadłużenie z tytułu bieżących składek. To z kolei poskutkuje utratą dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego, jeśli takiemu ubezpieczeniu podlegasz. Jeśli do końca tego roku zawrzesz z ZUS umowę o spłacie zadłużenia w ratach, to nie stracisz ubezpieczenia.

Jeżeli natomiast masz tylko obowiązkowe ubezpieczenia, to nadal będziesz ubezpieczony.

Komentuj jako pierwszy na "Część włodawskich przedsiębiorców nie odebrała ważnego listu z ZUS. Co teraz?"

Dodaj komentarz



Zabezpieczenie przed SPAMem * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Zmiana wielkości czcionki